Monday, January 5, 2009

peperangan jalan terbaik


salam.
kali ini bukan hendak menceritakan kisah lama.meretapi kekalahan dahulu. tidak! jangan salah faham. saya tahu isu persaingan itu hangat dibicarakan pada 2 tahun lepas.2007. ini bukan untuk mengutuk mana-mana pihak mahupun memuja.biarkan ia berlalu.namun, yang ingin saya tekankan ialah perbincangan yang berlangsung, bukan berkaitan pertandingan itu. harap maklum.

bagi sesiapa yang kurang paham. tidak mengapa. perkara tidak penting buat anda. hanya untuk mereka yga ada pada malam itu. yang menyaksikannya.mengapa perlu saya memberi amaran?? penting untuk keharmonian sejagat. lain manusia, lain ragam.

baiklah, mari kita teruskan.

utama : peperangan jalan terbaik
mereka yang terlibat: 4 org kanak2 sekolah menengah bersama-sama 2 org dewasa ( seorang pensyarah pengajian Islam dan seorang lagi yang bekerja di sektor diplomat, mereka lagenda terkenal,)
mengapa isu ini?? macam-macam jenis perang telah berlaku!!.
skop : peperangan fizikal

*bahasa tidak formal dan tidak mengikut urutan ( dah 2 taun berlalu,maner nk ingat urutan)

berikut perbincangan kami

"kalini kter ckp sal perang fizikal"
"huh??!" ternganga kami budak2 skolah.apakah dia serius??
"dun wori. kter ckp camni. make it clear.peperangan fizikal jdk jalan terbaek bler diplomasi menemui jln buntu"
"boleh trimer ker?? cam tak masok akal jer. kter sumer tahu diplomasi tuh bagus. dah terbukti"kami meragui.tul ker abg sorang ni.
"skrg ni kter bkn nk ckp diplomasi tuh bagus ker tak. aper yg kter nk bicarakan ialah peperangan itu terbaek ker tak apabila keadaan di mana diplomasi tuh tak leh tlng dah"
"oooooooooo, mksdnyer katakanlah kter dah wut diplomasi, tp tak berjayer. pihak lawan tuh tak trimer, tak capai kata sepakat.jadi, perang la jawabnyer."
"pandai adik2 abg" (ader ker dioalog ni?? tibai arr. tp abg mmg syg kami kan?? sempat pulak selit)
"diorg nyer target adalah untuk menyelesaikan masalah?? leh selesai ker klu guner care tuh??"
"leh, tuh sbb kter kner blaja sejarah. ader beberapa contoh negara yang perang setelah diplomasi x berjayer. cntnyer (adoi, tidakku ingt cnthnyer.ader rakaman pertandingan itu??huhu. makin tua agkneyr..klu sy jumper nnt, sy bgtau)."
"klau diorg ckp ramai org mati la, rugi duit la, n bnyk lgk kesan peperangan, nk jwb aper ??"
"wut per kter nk tgk kesan peperangan tuh, mmg kompem la akn ader org mati, klu tak, x kan dipanggl perang fizikal. kter nk tau samada perang tuh tul ker jln yg terbaek tuk selesaikan masalah,slps diplomasi sah2 tak berjayer.itu persoalannyer".

--------------------------cukup setakat ini---------------------------------------

mungkin anda agak pening dengan dialog di atas.agak berbaur demi kepentingan duniawi.
tapi, akhir-akhir ini, sy terfikir sendirian.melihat bermacam-macam jenis peperangan berlaku.bkn sahaja fizikal, yg bukan fizikal pon berlaku.perang ekonomi etc.

ini kata-kata saya.lain manusia, lain pendapat.

target utama: perang di Gaza.
ye! memang peperangan meragut banyak nyawa. namun, apakan daya apabila cara diplomasi itu tidak berkesan.

‘Damai’ Hamas-Israel berakhir

BANDAR GAZA 19 Dis. – Pergerakan Hamas menamatkan perjanjian damai di seluruh Gaza dengan Israel hari ini sebagai tidak balas terhadap serangan yang dilancarkan tentera Yahudi itu.

Perjanjian tersebut hanya berusia enam bulan dan perjanjian itu tamat pada pukul 12 tengah hari ini waktu Malaysia.

lebih lanjut.

manusia pelbagai ragam. dah bermacam-macam cara dilakukan. demonstrasi sana-sini, bukti tidak menyokong tindakan Israel. pelan damai la,gencatan senjata etc. namun, terimalah hakikat. manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada. sanggup bermusuhan, berbunuhan. dalam konteks peperangaan di Palestin ini, perjanjian damai diingkari. jelas, diplomasi tidak berjaya. walau bagaimanapun, dah orang serang, sanggup ke kita melihat darah demi darah keluarga kita menyirami bumi tanpa membuat apa-apa?? itu dalam skop kemanusiaan.

yang paling utama, mereka saudara kita. arituh, terbacer satu mangga ni,namanya Muslimmanga. best wooo. ader satu ayat yang sy kira berjaya mencuri hati sy. berikut diolognyer:

"muadz, kenapa ko masih nk tlng aku lepas apa aku dah buat kat ko (orang yang ckp ni pembuli)"
"ko muslim kan iwan?? aku pun samer, ikatan akidah cukup untuk buat kita bersaudara"

huhuh. mereka di Gaza sana Muslim kan?? jadi, cukup untuk katakan mereka sebagai saudara kita. apa salahnya kita lakukan sesuatu untuk mereka yang berjuang menuntut hak mereka, bumi Palestin dan demi agama tercinta. jihad!

apa beza mempertahankan sesuatu yang kita sayang dan menjadi pengganas?? sama ker?? tidak!! huhu. baru-baru ni saya tonton cerita gokusen (lbh kurang cam GTO jer.). bukan hendak memegahkan orang jepun. tapi nk ambil nilai. .apa yang ada dalam drama ni?? (ambil yg jernih, buang yg keruh, Islam tidak melarang berhibur, tp jgn berlebihan)

kisah seorang guru mengajar anak muridnya nilai2 kemanusiaan,
what is the difference between fighting and violence??
kalau ikut cerita tuh, fighting tuh didefinisikan sebagai pertahankan diri dan sesuatu yang kita sayang (klu dalam Islam,kita syg agama la kan) dari ancaman.(kalau cara lain tidak berkesan..lawan mereka semuanya ganster.heheh)
violence ni pula lebih kepada nafsu untuk bergaduh dengan orang.
sama bukan dengan jihad dan pengganas?? bezanya jihad itu lebih islamik bak kata orang barat. persoalannya, salahkah berjihad? ouh, tidak sama sekali.

sebagai muslim, anda disuruh berjihad.bkn angkat senjata jer jihad. lawan nafsu pun jihad, belaja bersungguh-sungguh pun jihad. alamak,cam dah lari topik skit.laen kali kter ckp sal jihad ek.

hendak diselitkan juga, hari itu saya tonton program untuk mangsa2 Palestin bersama-sama kakak ( sebelum serangan Israel baru2 ni), seorang volunteer bertanya kepada seorang ibu kepada anak2 yang masih kecil

"ibu, kalau saya jadikan ank ibu sebagai anak angkat dan dijaga dengan baik di Malaysia, boleh tak ibu?
ibu menjawab " mana tau suatu hari nanti anak2 ini akan menjadi pejuang yang akan menyelamatkan bumi Palestin "

wah! begitu kuatnya semangat seorang ibu. kita bagaimana??

baiklah kembali kepada topik. saya tahu ramai yg masih belum mempunyai perasaan tentang semua yang berlaku. saya faham. tidak mengapa. perlahan-lahan kita bangkitkan semangat dan insyaAllah akan berterusan. saya tahu jauh di sudut hati anda, perasaan sayu itu ada. cuma belum diterokai. .maka, apa yang patut kita lakukan??

- paling kurang, berdoalah untuk mereka. moga dikuatkan semangat menentang musuh. ingat, doa senjata mukmin.kalau boleh baca doa Qunut Nazilah.nk baca?? klik sini.

- solat hajat untuk mereka. insyaAllah akn dimakbulkan.

- boikot barang Israel.kuasa membeli di tangan anda.tahu kesannya?? budak2 biznez sekalian. anda faham?? nk tau brg israel?? klik sini.

-mengetahui perkembangan mereka. (mungkin anda sibuk belajar, tak per, surat khabar banyak, internet pun sng nk dpt kan?? 10 minit sehari mungkin cukup)

- sumbangan untuk mangsa2.contohnya duit. melalui Aman Palestin atau badan2 yang berkaitan.

kalau nak baca mengenai isu ni lagi, cuba laman sesawang ni.
http://sebalikselimut.blogspot.com/2008/12/merentas-malaysia-menuju-palestin.html


ini kata-kata saya. jika ada salah, mohon betulkan. lain manusia, lain pandangan.
banyak lagi yang saya perlu belajar. baru berjinak-jinak dengan isu2 sebegini.
ayuh!! sama2 kita berusaha, yer.

akhir kalam, mari sama2 kita semarakkan semangat jihad dalam diri!!

>peringatan untuk diri juga,semoga istiqamah<