Sunday, September 20, 2009

ia sudah berlalu.dan dia pula datang.




salam semua.

pukul 1.00 pagi, ahad,di rumah dengan ditemani bunyi mercun yang tak reti nk berhenti.

sayu. ntah mengapa. adakah kerana ia telah pergi? atau kerana beraya tanpa kakak di sisi. ngeh2.
(maaf, saya mmg tak tau nk serius)

besok raya.silap2. arini raya. semalam puasa.
______________________________________________________________

ye, hati saya sungguh sayu. satu madrasah tarbiyah telah tamat.
dan kata-kata itu terngian-ngian di fikiran. sedih.
sudah cukup tabiyahkah aku?
sudah taqwakah aku?
hatiku bagaimana?
masih adakah ia pada tahun hadapan?

ini refleksi ramdhanku tahun ini. agak berbeza dari tahun sebelumnya.

  • 1 ramadhan 1430H
- berpuasa di kolej
- ujian IELTS
- rakan2 ramai dah balik
  • minggu pertama
- puasa di rumah (assignment macam biasa, tak penah tiada)
  • minggu kedua
- kembali ke kolej
- bermulalah malam tanpa tidur kerana math ia (ditangguh pula datelinenyer)
-keputusan placement sudah keluar. Alhamdulillah, aku redha dengan ketentuanMu
-keputusan mock interview dari MABECS juga turut diketahui, seseungguhnya semuanya adalah dariNYa. special thanks to Mummy,Papa, Sis Dati, Bro Muhammad, Kak Huda, n semua yang terlibat.
-dan keputusan IELTS pun telah diterima. syukur kepadaNya.
-academic day, kata2 dari guru menjadi perangsang(maaf,kami masih budak sekolah! guru bukan lectures yer.)
- hujung minggu, berbuka puasa bersama-sama doktor2/konsultan/specialist/sang murobbi/daie2 di Pusat Bersalin Barakah, Klang, -pengalaman berharga, huhu
-bertemu mereka!
-berbuka puasa bersama rakan sekelas di luar, + konflik dalaman. huk2.
  • minggu ketiga
-sekali lagi malam tanpa tidur untuk math ia
-businees IA, wolrd lit, dipulangkan kembali, dan bermulalah misi membaikpulih
-majlis berbuka puasa besar-besaran
  • minggu keempat
-kehilangan cermin mata + hp
-berpuasa di rumah
-assingment macam biasa
  • 29 ramadhan 1430H
- sebelum asar, laptop tidak dapt dibuka a.k.a. crash!!
(dengan ini saya mengumumkan bahawa, saya tiada laptop untuk sebulan.)


tambahan.
-cuba bangun di tgh malam pada setiap malam, tp tidak berjaya hanya beberapa mlm jer.
(tiap2 malam tidur lambat, gara2 assignment) adei.
-konflik dalaman makin bertambah saban hari. muhasabah diri. saya manusia.
-hati.

secara keseluruhan, masa banyak ditumpukan kepada tanggungjawab seorang pelajar.
namun, jika difikirkan kembali. Islam is the way of life. belajar itu juga sebahagian daripada suruhan agama. semuanya adalah keranaNya. jangan sekularkan fikiran!!





semoga amalan yang dilakukan di bulan itu akan terus dilakukan di bulan2 yang lain juga.

p/s banyak juga masa diluangkan untuk berfikir.

DIA DATANG.

ye, dia datang. syawal sudah menjelma.
saban tahun, perasaan untuk menyambutnya sering berbeza.

walau apapun, di kesempatan ini, ingin saya ucapkan

selamat hari raya aidilfitri 1430H
eid mubarak.
taqabalallahuminnawaminkum.
semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu.





maaf dipinta andai penah kasar bahasa sepanjang penulisan ini atau realitinya, andai ada yang terguris hati, salah kata, atau sebarang perkara yang tidak menyenangkan anda. maaf.
sesungguhnya saya hanyalah manusia biasa, seorang hambaNya yang hina dan lemah dan sering melakukan kesilapan. maaf ikhlas dari hati. mohon diampunkan.





buat kakak ku, walau raya kita berjauhan, namun, di hati sentiasa dekat.
salam aidilifitri dari kami di Malaysia.dun huk2, ek. hahah.

p/s first time post sesuatu yang agak personal.huhuhu,

Wednesday, September 16, 2009

a love story

salam, all.

after having such a gloomy days (cause of limititation to see and mum didn't allow me to drive =(

my bro give me something. a love story. at first I heard the song, i couldn't believe it. it is a story that i know but never had time to appreciate it, to feel the bond created, to feel how beautiful love is in Islam.

people always think Romeo and Juliet story is the best. Titanic is full of love. Taj Mahal is build because of power of love. Laila Majnun, PGL, Twilight n etc2. but have we wonder the love between ar-Rasul, Muhammad and Khadijah? Muhammad, the Mesenger brought the truth when people in jahiliah. it wasn;t an easy job. if you are an Ib student, you should know the Plato Allegory of the cave. when, one of them bring the truth to the others, they didn't believe him and even kill him.

Plato imagines a group of people who have lived chained in a cave all of their lives, facing a blank wall. The people watch shadows projected on the wall by things passing in front of a fire behind them, and begin to ascribe forms to these shadows. (wikipedia)

in our Prophet case, we know how people threat him, how they attempt to kill him, how his life is and it was soo painful, but his wife stay with him till the last of her breath. have we realized how much trust she put in him? anyway, enjoy this song! mashaAllah, it is a nice song (the song is at the end of this post, sorry, it is difficult to adjust the html, that is the least i can do) =3


ZAMNILOONI, BY NATIVE DEEN FEAT ZAIN BIKHA

He stepped inside his home, he was overwhelmed with fear

An angel came with words from God, things still unclear

Saying read-read but he could not read, amazing words that he heard

A trembling deep inside his heart, confused by what had occurred


There was only one who could comfort him

To help to see the light

To ease his fears, to reassure

Was Khadijah, his wife


( c/o )

He said, zamnilooni, zamilooni, dathirooni, dathirooni (envelop me, embrace me)

A mighty task has come before me

I need you here with me

By my side


She was a woman of nobility, successful in all her trade

Many wealthy men had asked for me, she turned them all away

But when she saw Muhammad, a shinning moon, may peace be on his soul

He was a light for her

So right for her

Her life will now be hold


But she had never seen him so distressed, as he was there that day

But she would comfort him, and hold him tight, and chase his doubts away


Repeat c/o


We look for stories of love, in places dark and cold

When we have a guiding light, for the whole world to behold

But we’re so selfish in our way, to the ones we hold so close

Our own pleasure and happiness is what we value most


But she sacrificed all her wealth and all everything she had

And he honored her, and gives her faith

When the times were bad, when times were bad


Now years have passed, times had changed, since Khadijah breathed her last

And the message of the one true God, was spreading far and vast

But then he came across some jewellery, that Khadijah had once worn

His eyes become to swell with tears, his heart become to mourn


She was there for him, when the times were rough, and his enemies were cruel

She was the first believer, so keen and eager, to comfort ar-Rasool


Repeat c/o


Mawlaya salli wa salim da iman abada

‘Ala habibika khayril khalqi kulinimi

(Your salutation and blessings forever upon your beloved, and the best of the whole cretion)

Rasulullah

Habibullah

Shafiallah

Nabiallah


Repeat c/o




Saturday, September 12, 2009

maaf, hp saya hilang




salam, semua.

alhamdulillah dengan izinNya, sy selamat tiba di rumah. namun, kali ni bukan hendak menceritakan ttg cuti, tp ttg hp sy yang hilang! huhuhu.



tajuk kali ni agak stret fwrd. tp itulah kenyataan.

ptg smlm......
dalam kekalutan menuju ke LCCT, (dalam kereta) sy mencari-cari mana la hp. ditambah pula cermin mata juga turut sama hilang. difikir kembali, bilik tadi sudah kosong. almaklum akan digunakan ktk cuti nnt. barang2 sudah dikemas, kenapa hp dan cermin mata ku ttp tiada?
dibuka semua beg yang ada. namun, jawapannya tetap sama. tiada.kalut.

setibanya di LCCT, beg bagasi besar itu juga dibuka. namun, tiada. di kaunter check-in diminta bergegas oleh akak kaunter. sy mmndng tiket, patutla waktu boarding sudah tiba. adei.
apalah nasib badan. sy masih mencari-cari. kawan hanya mampu melihat. tiada apa yang boleh dibantu.

sementara menunggu untuk boarding, duduk mencari lagi. dan mencari lagi. hanya doa mampuku pinta. kelihatan rakan sekolej ku cukup ramai menaiki kapal terbang yang sama. tp tak terdaya aku berborak panjang. hanya senyumanku berikan. fikiran masih melayang. dengan penglihatan yang cukup terhad. aku duduk berfikir. adakah aku tidak pandai menjaga barang? atau aku mmg seorang yang kalut? huhuh, aku cuba berlagak tenang. tp hati tetap gundah.
almaklum hp itu banyak nostalgia. dan itulah hadiah hari jadiku dari ibu!

dalam kapal. aku duduk gelisah. buku kecil yang penuh dengan kata-kata Dia ku buka. masih tidak tenang. didengar pula ayat-ayat cintaNya. tenang seketika. namun, fikiranku masih liat mencari jawapan. walaupun berbuka dengan hanya sekotak air anggur, tp perutku tidak memberi sebarang tanda tidak seanng. pergh, dasyatnya kesan kehilangan hp dan cermin mata. sampai reseptor tidak dapat mengesan perasaan lapar. kerana sibuk dengan hormon yang tidak keruan itu. heheh

setiba di KB, ayah ibu, abang dan adik menanti. wah, terkejut, adik balik cuti. maka, bercamtumlah the three musketeers. heheeh. gembira seketika. tp otakku masih belum melupakan hp dan specs yang hilang! ibu menegur, nampak lain tanpa specs. (hendak menggembirakan hatiku) aku berlagak tiada apa yang berlaku, tp mana mungkin dapat lari dari keluarga yang telah membesarkan aku selama ** tahun. adoi.

di rumah nenek, cuba menelefon cikgu kolej, andai dapat bantuan, tp hanya suara operator kedengaran.

sepulangnya ke rumah, setelah makan nasi briyani untuk kali ke-4 bagi minggu ini, aku baring berfikir.

kenapa kehilangan hp ini memberi kesan yang mendalam? kenapa gelisah sangat? penting sangat ke? di manakah hp itu dihati aku? mengapa rasa sedih bila kehilangannya? jika aku kehilangan hidayah, adaakah aku akan sesedih ini? jika aku hilang Islam, adakah aku akan segelisah ini? kenapa hati aku gelisah?


argh, tidak sepatutnya ini berlaku.teringat cerita novel Ranjau Sepanjang Jalan, hasil karya Shahnon Ahmad, konon-kononya pengkritik menyatakan watak2 itu menyerah kepada takdir sahaja. ini bukan masalah menyerah kepada takdir. ini masalah berusaha. ye, kita wajib menyerah pada takdir. tetapi setelah berusaha. dan aku yakin bahawa aku sudah menjaga barang milik aku sebaik mungkin. andai takdir telah menetapkan ia hilang. apa yang boleh aku lakukan? sepatutnyaaku berasa tenang, lepak.

terigat satu ayat Dia,
"Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia. Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya kekuasaaan atas segala sesuatu dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan. " yassin, 82-83

segala-galanya patut kembali kepadaNya.
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. " al-baqarah, 216

ye, mungkin dengan adanya hp, cuti ni, saya akan bertambah lagho. mungkin dengan adanya hp cuti ini, mungkin sy tidak menjaga ikhtilat. mungkin. ye, mungkin, kerana semuanya dengan izinNya.

ada seorang rakan bertanya, " bolehkah hidup tanpa hp selama 2 minggu ni??" aku diam dan tersenyum. hp bukanlah segala-segalanya.insyaAllah blh hidup. tidak aku menafikan bhw dlm hp tu ada bnyk no2 rakan2 lama dan baru. network. dan hp itu bnyk nostalgia. namun, kehilangnya tidak dapat disamakan andai kehilangan nikmat dan hidayah.



kehilangan cermin mata pula, menyebabkan sy lebih menghargai mata sy, hehehe. beginilah perasaan bila satu nikmat sudah ditarik.oleh itu, bersyukurlah apabila nikmat yang diberikan masih ada dengan anda.

maka, dengan ini saya mengumumkan bhw sy tiada hp untuk 2 minggu. sebarang perkara penting blhla berhubung dengn sy melalui
ym atau di blog ni atau email sy atau
hp ibu atau telefon rumah. =3

p/s sy cuba menelefon telefon sy, dan alhamdulillah dijawab oleh rakan sekolej.
rupa-rupanya ia terjatuh di blok. so, tak perlula untuk sy membeli telefon yang baru.
jimat duit. heheh tp cermin mata masih belum dijumpai.huhuh