Monday, July 5, 2010

keputusan peperiksaan itu.


salam semua. baca sampai habis baru tahu perkaitannya.

teringat peristiwa itu.

anak saudara yang berumur 7 dan 5 tahun bertanya," che su dah kahwin ke belum??" "che su dah ada anak ke belum?" dan seterusnya. masakan seorang gadis berumur 20 tahun perlu menjelaskan satu persatu. adei. satu persoalan.

walaubagaimanapun, cuba banding kan situasi itu dengan situasi ini

dua orang gadis belasan tahun berbual sambil menjamu selera di kafetaria sekolah.
"ey, aku dngr cter ko kapel ngn mamat tuh, tul ke?"
"hehe"

bandingkan pula dengan situasi ini.
dua orang ibu bertemu di kenduri kahwin
"ey, anak awak dah kahwin dengan anak dato tuh??"
si ibu seorang lagi hanya mampu tersenyum

semua perbualan berkisar tentang perkara yang sama. isu yang sama cuma yang membezakan adalah watak dan umur setiap watak.

ini kata-kata saya, anda mungkin berbeza.

manusia mempunyai sifat ingin tahu tanpa mengira umur. dari bayi seawal keluar dari rahim ibu sehinggalah orang tua yang hampir ditelan usia. bagaimana seorang bayi mempunyai sifat ingin tahu?? masakan seorang bayi boleh berhenti menangis setelah merasa sentuhan ibu tanpa perasaan ingin tahu. dengan adanya perasaan ini, seorang bayi boleh mengenal dunia, mengenal manusia sekelilingnya, begitu juga dengan kita semua. kita mengetahui sesuatu dengan bertanya, dengan tingkah laku mungkin.

walaupun semua manusia mempunyai perasaan atau sifat ingin tahu, namun, niatnya untuk mengetahui sesuatu adalah berbeza. sama ada untuk kepentingan diri mahupun untuk kepentingan yang lain. maka, tindakan atau cara menyampai perasaan itu adalah berbeza.


Before thee, also, the messengers We sent were but men, to whom We granted inspiration: if ye realise this not, ask of those who possess the Message.(21;7)


malah, Dia sendiri menyuruh kita bertanya pada yang tahu apa yang tidak ketahui, maka jelaslah bahawa manusia mempunyai sifat itu, tetapi kadangkala menggunakan cara yang salah untuk mengetahui sesuatu perkara contohnya sanggup melakukan apa cara sekalipun untuk mendapatkan jawapan. mungkin sanggup membunuh, mungkin juga sanggup menipu. apatah lagi menyakiti perasaan orang lain. ada juga yang bersikap terlalu bersikap bodoh sombong ( tidak cerdik, tetapi enggan pula menerima fikiran, pertolongan, dsb orang lain;)

hebatnya perasaan ingin tahu, sehingga boleh memecahbelahkan ummat, pergaduhan dan macam-macam lagi.

ok dah. itu sifat manusia dan amat perlu difahami oleh semua orang.
saya akui, saya pun kadang-kadang mempunyai sifat yang ingin tahu yang melampau, adei, tapi setakat ini masih belum samapai tahap membunuh la. hehe.

maka sempena hari keramat iaitu 6 Julai 2010, saya mengharapkan kerjasama semua, anda anda dan anda itu tidak bertanya apa-apa soalan berkenaan keputusan peperiksaan. saya tahu anda mempunyai sifat ingin tahu yang sangat tinggi, hehe.

kenapa?? saya manusia privasi. ya la tuh. hehe. saya perlukan masa untuk menerima semua yang berlaku. tak kira baik atau tidak. 2 tahun hidup di sebuah kolej di tepi ladang kelapa sawit. dan saya masih hidup. satu sejarah agaknya. huhu.
tidak kisah apapun keputusannya, saya hanya berharap dan bergantung kepadaNya. itulah yang terbaik untuk saya, saya terima dengan hati yang terbuka. insyAllah. sesungguhnya saya percaya DIa bersama-sama saya.

dengan ini, saya mengumumkan bahawa saya perlukan masa bersendirian pada 06/07/10
terima kasih. hehe. (cam ape ntah)

p/s kata-kata seorang rakan. terima kasih kawan.

_ _ , jika sesuatu saat fikiranmu diliputi ketakutakn, jiwamu dihantui keresahan, hatimu dibayangi kesedihan, atau dirimu ditimpa kesusahan, maka jangan sesekali merasa putus asa kerana boleh jadi Allah SWT telah mempersiapkan disebaliknya kebaikan n nikmat yang bnyk buatmu. biar yang lepas itu pergi dengan kesyukuran dan berdoalah untuk yang akan datang dengan kepercayaan.
semoga berjaya semua. insyAllah we can make it. we have been go through a lot. just believe in Him.
"ya Allah, hanya kepada Mu kami berharap dan bergantung. berikanlah kami hidayah dan petunjuk"

wallahu'alam.

3 comments:

Amin Rukaini Mustafa said...

hehe, mcm faham2 ja. I need it too. nnti mst ramai jer yg nak tau. maklum la manusia ni tahap curiosity yg tinggi. :D

apa2 pun kepada Allah kita bertawakal. kepada Allah jua kita berserah.

humaira said...

@ amin rox

ye, amin, tul tuh. leh jangka ramai yg nk tau. ade yg dah ckp awal2 suh gitau result. adei. kadang kala kter perlukan masa bersendirian.

alhuda said...

hehe....siap2 bg amaran jgn contact tu...anyway, ape2 pun, if u r going to ireland, just let me know where!!!
still, u can contact me anytime u want to(klu rase nk contact laa,hehe)
iAllah akak cuti smpi bulan 9 ni~

doa byk2 keh....

FREE PALESTINE